" Pusat Asasi Sains Universiti Malaya atau PASUM, namanya gah di persada pendidikan pra-Universiti tempatan. Dibanggakan oleh pelajarnya, dicemburui oleh yang tidak ditawar. Disangka gerbang kepada impian kami yang tinggi melangit. Yang mendapat tawaran bukanlah calang-calang pelajar. Semuanya mendpat keputusan cemerlang dalam SPM. Ini bukti bahawa pelajar-pelajarnya mempunyai daya saing yang tinggi dan budaya kecemerlangan yang konsisten serta cita-cita yang jelas.

Namun, realiti pahitnya hanya diketahui oleh insan-insan yang melalui program ini sahaja. Banyak pelajar gagal di sini. Gagal bagi kami bukanlah bererti mendapat gred G dalam peperiksaan, cukup untuk kami menganggap diri kami gagal apabila gagal mendapat kursus yang diingini dek kerana kejelasan impian juga cita-cita kami. Sudahlah tidak ditawarkan kurusus yang diingini, universiti yang ditawarkan pula kebanyakkannya merupakan universiti yang baru ditubuhkan dan masih mempunyai ranking yang rendah.Tidak boleh dinafikan, ada pelajar yang berjaya di sini. Namun jika kita teliti dan fikir dengan menggunakan akal yang waras tanpa campur tangan emosi, secara statistik, satu sampel yang dikaji pasti membentuk graf berbentuk loceng. Pastinya dalam setiap sampel, akan ada nilai yang tertinggi dan terendah. Namun nilai ini bergantung kepada jenis sampel. Contohnya, jika sampel yang dikaji adalah satu komuniti kuda, kuda yang mempunyai kelajuan terendah tidak boleh dianggap lebih perlahan daripada keldai yang mempunyai kelajuan terpantas dalam komuniti keldai. Begitu juga komuniti pelajar PASUM, yang telah disebutkan, mempunyai budaya kecemerlangan yang konsisten, impian yang nyata serta sentiasa berusaha ke arah mencapai cita-cita. Kami tidak boleh dibandingkan dengan pelajar dari institusi lain.Apakah kelebihan belajar di PASUM, selain silibusnya yang lebih serta gred pemarkahan yang tinggi? Mungkin peluang yang lebih tinggi untuk diserap masok semula ke UM? Tidak. PASUM diletakkan di bawah kategori yang sama dengan Kolej Matrikulasi KPTM dalam borang permohonan UPU. Apa maksudnya? Jawapannya, lepasan PASUM mempunyai peluang yang sama dengan pelajar Kolej Matrikulasi KPTM untuk masuk ke UM. Kelebihan seterusnya, mungkin pelajar PASUM hanya perlu memperoleh PNGK 3.8 untuk diserap masuk ke kursus-kursus yang kompetitif? Tidak juga. Jadi jika ada sebarang idea mengenai kelebihan belajar di PASUM, sila bincang di wall.Kami berharap, tindakan yang sepatutnya dapat difikirkan dengan kadar yang segera, supaya jiwa-jiwa muda kelak tidak hancur, sepertimana hati dan impian kami yang telah hancur ini. Sekian, andai terkasar bahasa, tersilap fakta, saya menyusun sepuluh jari memohon maaf dengan rendah diri dan penuh rasa insaf. Namun jika perkara ini ada benarnya, maka tindakan lanjut harus di ambil. " 



ARTIKEL INI DIPETIK DARI GROUP FB LEPASAN PASUM TERANIAYA...
Apa pendapat anda? 




Salam..saya merupakan salah seorang alumni PASUM..Alhamdulillah,saya berjaya menruskan pelajaran di peringkat Ijazah Sarjana Muda di Universiti Malaya,, Untuk pengetahuan semua,kita tidak boleh menafikan para pelajar PASUM bukannya calang-calang pelajar kerana kebanyakannya merupakan pelajar cemerlang dalam SPM malah ramai daripadanya adalah lepasan SBP/MRSM dan sekolah-sekolah cemerlang..Kata kunci yang boleh mematangkan kita untuk belajar di PASUM adalah budaya belajar yang konsisten disamping rakan sebaya..Masuk PASUM bukannya masa nk berasmara, bergaya tak tentu pasal sampai lupa diri tetapi apa yang penting 4.00 harus dikejar,,,

SOcial life is really important but do balance it with Study...One more thing, about the university offered;it's not easy to get our dream university because of the system and quota..It doesn't mean that if we're offered the low-ranking university,we are not excellent...PASUM students whose are the best are really demanded by other universities too..So,be grateful with what has been given to us..